A nyugat -nógrádi Nagyoroszi mikro központú térségre jellemző a strukturális és elhúzódó munkanélküliség, a képzett munkaerőhiány, elvándorlás és az egyre súlyosbodó leszakadás mind a hátrányos helyzetben élő lakosság, mind térségi szinten.
A „Gazdálkodj okosan!” – Önálló életre képesség tévő tréningsorozatunkkal a konzorciumban lévő településeken élő hátrányos helyzetű lakosságot próbáltuk meghívni és bevonni olyan programokba, mely segít nekik a társadalomba visszatagozódni. Távlati célként azt tűztük ki, hogy ezáltal a program által közelebb kerüljenek a munka világához, elősegítve egy későbbi munkavállalást és sikeres munkába állást. Jelen program a Nagyoroszi Művelődési Házban valósult meg, közfoglalkoztatott személyekkel, illetve főként azokkal akik egyéni fejlesztésbe is be vannak vonva a helyi mentor által.
A foglalkozás célja:
- a szociális értelemben korlátozott lehetőségek között élő, hátrányos helyzetű személyek munkavállalói kulcskompetenciáinak fejlesztése;
- a résztvevők önismereti tudásának gyarapítása, az elhelyezkedéshez szükséges készségek és viselkedésminták fejlesztése;
- ismerjék fel saját személyiségükből és helyzetükből adódó változtatási lehetőségeiket;
- a témakörhöz kapcsolódó ismeretek élményszerű, gyakorlatias átadása.
Témák:
- ÉN-kép – A felelősségteljes életút-tervezés megalapozása az ÉN-kép tudatosításával.
- Az önismeret fejlesztése. Kulcsfogalmak – érdeklődés, képességek, értékek, munka, élethosszig tartó tanulás (LLL).
- Értékorientáció, jövőkép – munkával kapcsolatos vélekedések, elvárások és értékek.
- A munkavállalói tudatosság, felelősségtudat és szerepvállalás.
- A motiváció mozgósítása.
- A tudatos életvezetés jelentősége (időgazdálkodás tervezése, hatékony időbeosztás, napirend, feladatok rangsorolása, rossz szokások egészségkárosító hatása).
- Felkészülés a munkára: alkalmi és eseti munkatapasztalat, munkanélküliség során szerzett
- A munkakeresés okozta kudarcélmények értékelése, hasznosítása.
Módszer:
- Egyéni ÉLETÚT-térkép készítése, az akadályok és a „csúcspontok” megjelölésével.
- Csoportos beszélgetés.
- Motiválás.
- Interaktív ismeretfeldolgozás vita-módszerrel. Vitapontok: Érték-e: a tapasztalat, a hírnév, az egészség, az idő, a boldogság, a pénz?
- Élménypedagógiai elemek: Az ÉN UTAM – pályaorientációs kártyajáték
Elvárt eredmény: Személyes készségek és attitűdök fejlődése által javulnak a résztvevők munkaerőpiaci esélyei. Kedvezőbb szociális helyzetbe kerülhetnek.
Összegzés:
A számukra szokatlan kéréstől (rajzolás) a résztvevők egy része elzárkózott, azonban szóban csatlakoztak ehhez a témafelvetéshez, és a foglalkozás további részében is aktívan vettek részt.