Hon- és vallásismereti tábor, 2019.12.05-09.

A 2019.12.05-09. között megrendezett táboron 13 gyermek vett részt. Első nap ismerkedös játékokat játszottak a gyerekek. A csoport egy része egy iskolában tanul, így ismerik egymást, de néhányan másik iskolából jöttek, ezért a két csoportot meg kellett ismertetni egymással. A délutánt ezért csapatépítő játékokkal töltöttük. Vacsora után gyerekeknek szóló ismeretterjesztő filmet vetítettünk az adventi időszakról, annak eredetéről és fontosságáról.

Második napon reggeli után a helyi Mikszáth emlékházba látogattunk. Híres írónk lakóhelye egy kisebb átalakítás után mindenki számára látogatgató. A tárlatvezetés során az eredeti kiállítási tárgyakon keresztül megismerhettük az író életét, mindennapjait, valamint a palóc kultúrát. Mikszáth visszatérő témája volt a térség népcsoportjának szokásai, történetein keresztül átfogó képet kapunk a korabeli életről. Fontos, hogy a gyerekek megismerjék a térség irodalmi, történelmi kultúráját, ebben a horpácsi Mikszáth emlékház nagy szerepet tölt be. Délután vezetett foglalkozás következett a Ceferino Házzal együttműködve.Identitástudatunkhoz nagyban hozzájárul hagyományaink őrzése, hiszen származásunk mindig a részünk lesz. A vezetett beszélgetés során a gyerekek felidézték, kinek mi a legkedvesebb emléke az ünnepekkel kapcsolatban. A beszélgetés során felsoroltuk a hagyományokat, és hogy ki mit tud róluk. Szóba kerültek az állami, valamint egyházi ünnepek is. Fontos, hogy a fiatalok tisztában legyenek ezekkel, mert ők azok, akik által fennmaradhatnak emlékeink.
Vacsora után megérkezett a Mikulás, animátorunk személyében. Ez főleg a kisebbek számára volt fontos, akik minden évben várják.

A harmadik ellátogattunk a Palóc Múzeumba. A Bölcsőtől a sírig című tárlatvezetés minden korosztálynak, fiúknak és lányoknak egyaránt érdekes. Itt megismerhettük nem csak a szokásokat, hagyományokat, hanem a mindennapokat is. A gyerekek érdeklődve hallgatták az előadást a régi palóc’ életmódról. A látogatás után közösen megbeszéltük a látottakat.
Innen mentünk át a balassagyarmati moziba. A gyerekek nagyon élvezték a filmet, és a kikapcsolódást. Ezek a hátrányos helyzetű gyerekek ritkán jutnak el ilyen helyekre, a legtöbben most voltak itt először életükben. A közös élmény még szorosabbra fűzte a köztük lévő kapcsolatot. A táborba visszaérve helytörténeti előadás következett. Az előadó egy olyan helyi férfi, aki évek óta kutatja a környék történelmét. Felvette a kapcsolatot az idősebbekkel, akik elmondták a tapasztalatokat, régi szokásokat. Természetesen ezt a területet is elérte a változás, innen is kikoptak a hagyományok, ezért jó egy olyan ember, akik ezeket nem hagyja elveszni. A gyerekek között volt, akinek a nagyszülei meséltek neki a régi szokásokról, de így is hallott újdonságot. Az előadás végén a gyerekekben tudatosult, hogy mennyit változott az életvitel, főleg a fiataloké. Ezért fontosak az ilyen események, táborok, ahol erősödnek a kötelékek a gyermekek között, és akár életre szóló barátságok köttetnek.

Vasárnap Drégelypalánkra mentünk, délelőttöt a Szondi Kiállítótéren töltöttük. A hely fő tevékenysége, hogy a gyerekekkel megismerteti Drégely várának történetét.
Először megnéztünk két kisfilmet. Az első magáról a várról, annak történetéről, jelenlegi állapotáról szól, a második a csatáról. Szondy Györgynek, a vár kapitányának azóta is hatalmas kultusza van a környéken, amit így a gyerekek is megtapasztalhattak. A film is az ő hősies tettein alapul, valamint két híres apródján. A vetítés után ki tudták próbálni a gyerekek a régi idők játékait.
Ebéd után a kiállítótér épületébe látogattunk. Itt „Drégely kapitánya”, a hely munkatársa tartott tárlatvezetést. A csapat először a táj szobát nézte meg. Itt olyan használati tárgyakat és ruhadarabokat láthattak, próbálhattak fel, amelyek hűen tükrözik a régi időket. Ez után következett egy terem, ahol a vár pontos mását nézhették meg. A maketten a tárlatvezető be tudta mutatni a vár ostromának részleteit is. Délután ellátogattunk a drégelyvári templomba, ahol egy adventi koncertet hallgathattunk végig, több, egyházi körökben elismert előadó által. A szünetben megcsodálhattuk a templom berendezését, ereklyéit, a templom gondnokának vezetésével. Beszélt továbbá a drégelypalánki egyházközösség tevékenységeiről, fiataloknak szóló programjairól.

Utolsó nap délelőttjén elmentünk a horpácsi templomba. A helyi egyházközösség egy tagja, aki egyben a templom gondnoka is, elmesélte nekünk az épület történetét, valamint a környékbeli vallási szokásait. Mivel a települést kevesen lakják, nem rendelkezik saját pappal. A környék községei egy egyházközösséget alkotnak, és a közös pap mindig más faluban prédikál, tartja a misét. A gyerekek is meséltek arról, hogy sokat járnak templomba, mert a szüleik vallásosak, ezáltal ez az ő mindennapjaikba is beépült. Ez a templomlátogatás volt az utolsó programelem.

A gyerekek a táborban töltött idő alatt megismerték a térség kulturális értékeit, történelmi eseményeit és helyszíneit. A történelmi ismereteken túl vallásukról is többet megtudtak, azon belül is a környék fontosabb egyházi intézményeiről, fiataloknak szóló lehetőségekről.